Yoga vormen en oefeningen

Yoga heb je in allerlei soorten en maten en zijn er voor zowel jong als oud. Zo horen er bij Hatha yoga  andere oefeningen dan bij Kundalini Yoga, Bikram yoga en Power yoga. Ondanks dat er verschillende in de yoga oefeningen zijn hebben ze wel allemaal gemeen dat ze enorm helpen om je lichaam en geest in balans te houden. Je voelt je hierdoor vitaler, fitter en energieker. Dit is wat je precies nodig hebt om om je lichaam en geest gezond te houden. Daarnaast kom veel eenvoudiger uit stressvolle en turbulente fases uit je leven.

Meer over bekende vormen van yoga lees je hieronder. 

Hatha Yoga is er voor beginners en gevorderde

Hatha yoga is een opvallende vorm van Yoga.  En wordt ook wel de Yoga van de fysieke discipline genoemd. Wanneer je regelmatig deze vorm van Yoga beoefent zul je merken dat je zowel emotionele, geestelijke als lichamelijke voordelen zult gaan ervaren. Enkele voorbeelden hiervan vind je hieronder

8 voordelen van Hatha Yoga zijn:

  1. Mogelijke angst-en paniekklachten nemen af.  
  2. De kwaliteit van je slaap neemt toe.
  3. Je bent meer gefocust en in balans.
  4. Ook zal de stress die je ervaart afnemen.
  5. Veel mensen geven ook aan dat zij door de meer levensgeluk ervaren.
  6. Vaak zien we dat sombere en depressieve gedachten  minder worden.
  7. Je beschikt over meer energie.
  8. Hatha Yoga helpt  je om stabieler en daadkrachtiger op te treden tijdens moeilijke momenten. Denk maar eens aan stoppen met roken. Gezonder gaan eten. Het volhouden van een fitness schema etc. 

Herkomst van Yoga vorm geschikt?

Zoals gezegd is Hatha een verzamelnaam voor diverse yoga vormen. Iyengar Yoga, Sivananda yoga en Ananda yoga zijn er een paar van. 

Hatha yoga vorm

Waar richten Hatha Yoga houdingen zich op

Hatha Yoga streeft naar een verlichting van lichaam en geest. Het doel is om in balans te komen en te blijven. Het verschil tussen Hatha en veel andere vormen van Yoga is dat deze verlichting (balans) bereikt wordt met behulp van lichamelijke yoga oefeningen. Du niet via diverse houdingen die emoties en de geest aansturen.

Volgens de leer van Hatha is balans en een gevoel van verlichting en rust alleen mogelijk wanneer je lichamelijk juist bent voorbereid. Deze voorbereiding, ook wel staat van zijn, kan je bereiken aan de hand van verschillende yoga-houdingen, standen en technieken.

Opmerkelijk!

Procentueel gezien is Hatha Yoga de meest beoefende Yoga vorm  in zowel West-Europa als in de Verenigde Staten.

Wat is Bikram yoga

Birkram Yoga is enorm populair en misschien wel de meest beoefende Yoga vorm ter wereld. Met name in de Westerse wereld neemt de interesse voor deze Yoga vorm laatste jaren enorm toe. 

Over de Bikram yoga houdingen

Het bijzondere aan Bikram Yoga is dat de yoga oefeningen worden uitgevoerd in een zogenaamde warmte ruimte of in een buitenlucht temperatuur die ligt tussen de 34 en 40 graden.

Bikram Yoga komt het best tot zijn recht in een ruimte waar de luchtvochtigheid erg hoog is . De hoogluchtvochtigheid zorgt er voor dat je lichaam zich sneller en makkelijker ontdoet van lichaamseigen afvalstoffen en daarbij zorgt de hoge temperatuur er voor dat je minder snel te maken krijgt met blessures.

Een gemiddelde les duurt anderhalf uur waarbij je 26 verschillende Yogaposities aanneemt. Tijdens de les voer je elke yogapositie twee keer uit.

Voor wie is deze Yoga vorm geschikt?

Van alle yoga vormen is dit waarschijnlijk wel de meest intensieve vorm.  Bikram Yoga is dan ook niet geschikt voor mensen met een slechte conditie en gezondheidsklachten.

Hatha yoga

Begin je net met Bikram Yoga? Dan is dit goed om te weten

Met Bikram Yoga zorg je er o.a. voor dat je lichaam en geest in balans raken. Met name tijdens stressvolle periodes in je leven, zoals je bijvoorbeeld ervaart bij het afvallen of stoppen met roken is het de kunst om zo snel mogelijk weer in balans te komen en te blijven. Bikram Yoga helpt je hierbij. Ook neemt je lenigheid toe doordat je spieren en gewrichten soepeler dan voorheen.

Opmerkelijk!

Bikram Choudhury, de grondlegger van deze Yoga vorm is in opspraak geraakt n.a.v. een Netflix film. Deze film deed / doet veel stof opwaaien vanwege misbruik. Veel Nederlandse Yogascholen veranderen dan ook de naam. 

Bron: volkskrant.nl

Power yoga en afvallen

Yogavorm bestaat uit een vast aantal series van dynamische houdingen die er voor zorgen dat je tijdens de oefeningen de nodige calorieën verbrandt.

Maar je traint meer met de Power Yoga.  Door regelmatig deze yoga oefeningen te doen zorg je er voor dat je ook geestelijk in balans blijft. De sleutel hierbij is om de verschillende yogahoudingen te combineren met een diepe en bewuste ademhaling. Zo ben je instaat om je lichaam en geest te verenigen.

Wat doet Power Yoga met je lichaam?

Deze actieve manier van Yoga bedrijven draagt bij uitstek bij aan een gezonde geest in een gezond lichaam. De houdingen bij Power Yoga zijn gebaseerd bewegen zoals natuur dat bedoeld heeft.

Veel mensen ervaren na een paar Power Yoga sessies de nodige verschillen merken in hun dagelijks leven.

Je gaat je er energieker door voelen. Mooier nog is dat je dit ook gaat uitstralen Je zult merken dat je rustiger en minder gejaagd gevoel over je krijgt. Ook verbetert je fysieke gesteldheid zich. Je lichaam wordt daarbijveel soepeler.

Heb jij een vastgeroest en ongezond partoon waar je van af wil?

Power yoga kan als hulpmiddel dienen. Wil jij stoppen met roken, minderen of stoppen met  alcohol drinken of je verkeerde eetgewoonten doorbreken? Power Yoga kan je misschien wel het juiste zetje in je rug geven.

Wanneer je een vastgeroest patroon doorbreekt ontstaan er vaak stressklachten en raak je uit balans. Yoga vangt deze onbalans op en zorgt er voor dat je beter in je vel komt te zitten.

Power Yoga

De invloed van Power Yoga op je welbevinden

Onderzoek laat zien deze Yogavorm een effectief hulpmiddel is in de strijd tegen geestelijke- en emotionele klachten. Als jij last hebt van  nervositeit, stress, paniek- en angstklachten, dan biedt Power Yoga misschien ook jou wel verlichting. 

Ook andere gezondheidswinst is er te behalen. Zo word je bloedsomloop beter, vindt er een hormonale balans plaats, zal je spijsvertering zich verbeteren en zijn er positieve effecten voor je hart- en zenuwstelsel te behalen.

Opmerkelijk!

Power yoga is een in Nederland sterk opkomende vorm van Yoga. Zeker deze yoga variant past vanwege het karakter perfect binnen een actieve levensstijl.

Kundalini yoga oefeningen

Kundalini yoga is net als Power Yoga dynamisch te noemen. Deze Yoga vorm wordt ook wel de Yoga van de bewustwording genoemd. Kundalini yoga is net als de meeste Yogavormen gebaseerd op specifieke en kenmerkende yoga oefeningen, poses en ademhalingstechnieken.

Daarnaast spelen diverse meditatieoefeningen een belangrijke rol bij Kundalini Yoga. Kundalini is nog niet zo lang aanwezig in het Westen “pas” in 1960 werd deze Yogavariant geïntroduceerd. Degene die voor deze introductie verantwoordelijk was, is Yogi Bhakan.

Wat doet Kundalini yoga met je lichaam?

Het leuke aan Kundalini is dat je behoorlijk snel verbetering gaat ervaren. Slechts binnen een aantal lessen merk je deze verbeteringen al. De belangrijkste oorzaak hiervan is dat de oefeningen, poses en technieken die bij Kundalini Yoga worden gebruikt direct een positieve bijdrage uitoefenen op je zenuwstelsel en klieren.

Tijdens een Kundalini yogasessie gaat je lichaam namelijk razend snel over tot het afvoeren van lichaamseigen afval- en gifstoffen. Ook ervaar je vrijwel direct een aangenaam en diep gevoel van ontspanning.

Andere voordelen die gaat ervaren zijn een alerter gevoel, je lichaam wordt flexibeler, je wordt stressbestendiger en je krijgt een algemeen fitter en frisser gevoel.

 

Kundalini yoga

is Kundalini yoga gevaarlijk?

Kundalini Yoga is enigsinds omstreden. Kundalini Yoga Nederland geeft aan van niet. Uiteraard zijn goede docenten en goede instructies wel essentieel. Het beste advies lijkt dan ook om niet op eigen houtje aan de slag te gaan met Kundalini. Juiste begeleiding zoeken is belangrijk. 

Opmerkelijk!

Onderzoek laat zie dat Kundalini inzicht geeft in jouw emotionele blokkades en angsten. Dit is met name voor mensen die last hebben van zogenaamde emotie eten een interessant hulpmiddel in hun dagelijkse strijd.

Ook helpt het regelmatig beoefenen van deze yoga vormen met het terugdringen van gespannenheid, sombere gedachten en gevoelens.