Yoga oefening de Cat Pose

Deze oefening is ook bekend onder de naam Marjaysana. Deze pose is prima als warming-up voor je Yoga sessie. Cat Yoga pose  heeft als voordeel dat het je  rug-en nekspieren versterkt. Daarbij ervaar je een zachte massage van je wervelkolom en je buikorganen.

Meer weten over deze yoga pose? Lees dan snel verder en ontdek hoe je stap voor stap hoe je de Cat pose veilig en correct kunt uitoefenen.

Uitleg van deze Yoga pose:

  • Stap 1: Begin op handen en knieën in een “tafelblad”-positie. Zorg ervoor dat je knieën direct onder uw heupen staan en dat uw polsen, ellebogen en schouders in lijn en loodrecht op de vloer staan. Centreer uw hoofd in een neutrale positie en kijk met je ogen naar de vloer.
  • Stap 2: Als je uitademt,bol je ruggengraat in de richting van hte plafond. Wanneer je dit doet zorg jeervoor dat je je schouders en knieën in dezelfde positie houdt. Beweeg uw hoofd richting de vloer maar dwing je kin niet naar je borst.
  • Stap 3: Je ademt in en komt daana terug in de beginpositie. Dit wordt ook wel de “tafelblad” genoemd.

Een vaak gehandteerde vervolg pose:

yoga oefening cat

Begin je net met Yoga? Lees dan deze Yoga tip die hoort bij deze pose en doe er je voordeel mee

Heb je moeite om de bovenkant van de bovenrug te ronden?  Vraag dan een vriend of familielid om een hand net boven en tussen de schouderbladen te leggen. Dit help om dit gebied te activeren.

Waarschuwing bij deze Yoga pose:

Heb je nekletsel? Hou dan je hoofd altijd in het verlengde van je romp.

Yoga oefening de Cow

Deze Yoga oefening is ook bekend onder de naam Bitilasana. Deze yoga oefening is prima voor je warming-up. Met name je rug zal deze oefening weten te waarderen.  Evenals de Cat pose heeft de Cow Pose ook als voordeel dat je  rug-en nekspieren zich versterken. Tevens ervaar je een zachte massage van je wervelkolom en je buikorganen.

Meer weten over deze yoga pose? Lees dan snel verder en ontdek hoe je stap voor stap hoe je de Cat pose veilig en correct kunt uitvoeren.

Uitleg van deze Yoga pose:

  • Stap 1: Begin op je handen en knieën wederom in een “tafelblad”-positie. Zorg ervoor vervolgens voor dat je knieën direct onder je heupen staan en dat je polsen, ellebogen en schouders in lijn en loodrecht op de vloer staan. Centreer uw hoofd in een neutrale positie en kijk met je ogen naar de vloer.
  • Stap 2: Als je inhaleert, verplaats je billen en borstkas in de richting van het plafond. Je buik zal hierdoor naar de vloer zakken. Til vervolgens je hoofd op om recht naar voren te kijken.
    Stap 3: Adem uit en kom terug in de neutrale je beginpositie ook wel het “tafelblad” genoemd. Deze Yoga oefening herhaal je 10 tot 20 keer.
  • Stap 4: Uitbreiding tot een Yoga reeks is met deze oefening eenvoudig. De meeste gebruikte vervolg pose is de Cat Pose.

Een vaak gehandteerde vervolg pose:

Yoga oefening Cow

Begin je net met Yoga? Lees dan deze Yoga tip die hoort bij deze pose en doe er je voordeel mee

Bescherm je nek door je schouderbladen te verbreden en door je schouders naar beneden te trekken, weg van uw oren.

Waarschuwing bij deze Yoga pose:

Ook bij deze oefening geldt dat wanneer je last hebt van je nek, je altijd je hoofd in het verlengde van je romp dient te houden.

Yoga oefening Melting Heart

Deze Yoga oefening is ook bekend als Anahatasana.  Deze yoga oefening past prima in je warming-up routine.  Deze oefening helpt met het strekken van je ruggengraat en kalmeert je geest.  

Meer weten over deze yoga pose? Lees dan snel verder en ontdek hoe je stap voor stap hoe je de Melting Heart oefening veilig en correct kunt uitvoeren.

Uitleg bij deze Yoga pose:

  • Stap 1:

    Start op knieen en handen zitten.  alle vier. Zorg ervoor dat je schouders boven je polsen staan en dat je heupen boven je knieën gepositioneerd zijn. Loop vervolgens met je handen een paar centimeter naar voren en krul je tenen er onder.

  • Stap 2: Als je uitademt, beweeg je je billen halverwege terug naar je hielen. Houd je armen actief; laat je ellebogen de grond niet raken.

  • Stap 3: Laat je voorhoofd op de grond zakken of op je yogamat vallen. Zorg ervoor dat je nek ontspanning is. Behoud een lichte kromming in je onderrug. Voor een mooie stretch in uw ruggengraat te voelen, druk je je handen naar beneden en strek je je uit met je de armen, terwijl je je heupen naar de hielen toe trekt.

  • Stap 4: Adem in richting je rug.  Voel je de ruggengraat in beide richtingen langer worden? Houd dan 30 seconden tot een minuut deze houdig van en laat dan je billen los tot je hielen. 

Een vaak gehandteerde vervolg pose:

yoga oefening Melting Heart

Begin je net met Yoga? Lees dan deze Yoga tip die hoort bij deze pose en doe er je voordeel mee

Je kunt deze houding langer vasthouden en je knieën en onderrug beschermen door een opgerolde deken tussen je dijen en kuiten te leggen.

Waarschuwing bij deze Yoga pose:

Pas op met knieblessure. Heb jij hier last van? Dan is het advies om deze oefening voorlopig uit je reeks te halen.