vitamine dVitamine D

Vitamine D komt in tegenstelling tot vitamine B slechts van nature voor in een beperkt aantal voedingsmiddelen,

We krijgen ze binnen als we vette vis, lever, vlees, eieren en melkproducten eten of drinken.

Verder wordt het al decennia lang toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten en mag inmiddels ook aan andere producten worden toegevoegd.

Vitamine D en de zon

Je maakt ook zelf vitamine D in de huid aan, dit doe je gedurende de periode maart tot november onder invloed van zonnestraling. Voldoende zonlichtblootstelling betekent een kwartier tot een half uur blootstelling aan een hoog staande zon (tussen 11:00 en 15:00 uur).

Wanneer heb ik kans op tekort aan deze vitamine?

Een verhoogd risico op een vitamine D tekort hangt samen met de leeftijd, zonlichtblootstelling en huidskleur. Mensen die onvoldoende buiten komen of een donkere huidskleur hebben zijn vaak aangewezen op supplementen.

Waar is vitamine D en spierpijn

Vitamine D gebrek kan spierzwakte en spierkrampen veroorzaken, is belangrijk voor sterke botten en tanden en bevordert de opname van de mineralen, calcium en fosfor in het lichaam.

Deze vitamine speelt ook een rol bij het in stand houden van de weerstand en bij een goede werking van de spieren.

Wanneer moet ik extra van deze vitamine nemen?

  • Alle kinderen van 0 tot 4 jaar hebben een supplement met 10 microgram per dag nodig. Er wordt vanuit gegaan dat deze kinderen daarbij voldoende calcium nemen.
  • Vrouwen/meisjes van 5-70 en mannen van 50-70 jaar als zij te weinig zonlicht krijgen of een donkere huid hebben.
  • Alle 70-plussers wordt aangeraden om een supplement met 20 microgram per dag te gebruiken.
  • Verder wordt aanbevolen voor vrouwen die zwanger zijn een suppletie van 10 microgram per dag te nemen.

error: Content is protected !!