Vitamine B5 wordt ook wel pantotheenzuur genoemd

by lijflijn juli 01, 2016
vitamine b5

vitamine b5Vitamine B5

Vitamine B5 is een in water oplosbare vitamine. Een teveel hiervan verlaat het lichaam via de urine. Vitamine B5 wordt ook wel pantotheenzuur genoemd.

Waar zit veel in? Voedingsmiddelen?

Onze dagelijkse dosis vitamine B 5 halen wij uit talloze verschillende voedingsmiddelen. Je kunt hierbij denken aan dierlijke producten zoals vlees en vis maar ook aan zuivelproducten zoals melk. Daarnaast zit het in eieren, aardappelen en in de meeste soorten groenten en fruit.

Een vitamine b5 tekort

Doordat er geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is vastgesteld door de Gezondheidsraad kun je aannemen dat je niet snel een tekort of een te veel aan deze vitamine B binnenkrijgt. Om je toch te helpen is er een adequate inneming vastgesteld.  Deze wordt ook wel de AI genoemd.  Voor volwassenen is deze AI voor vitamine B5 vastgesteld op 5 mg.

Waar is vitamine B5 goed voor?/ functie?

Vitamine B 5 heeft je lichaam nodig. Dit komt doordat deze vitamine een bijdrage levert bij verschillende lichaamsprocessen. Denk hierbij aan de afbraak van voedingsstoffen zoals vetten, koolhydraten, eiwitten en mineralen.

Een andere functie van de B5 vitamine is de ondersteunende rol speelt bij de energievoorziening en bij tal van hormonale processen. Ook kan je zenuwstelsel niet optimaal functioneren zonder voldoende van deze vitamine

Wanneer moet ik extra vitamine B 5 nemen?

Doordat deze vitamine in zo veel voedingsmiddelen zit is het eigenlijk haast onmogelijk om een tekort te hebben. Dit ontstaat eigenlijk ook alleen maar bij ernstige ondervoeding. Het symptoom dat daar bij hoort is een vervelend en branderig gevoel in je voeten.

Een te veel aan vitamine B5?

Een te veel aan vitamine B5 heeft tot dusver nog geen nadelige gevolgen gehad. Daarom hebben zowel de Nederlandse, Europese en Amerikaanse gezondheidsautoriteiten geen maximale veilige bovengrens vastgesteld. Je zou je hierom kunnen houden aan de stelregel van 5x de norm van adequate inname.

Wat is voor jou de juiste dosering?

Om je te helpen er voor te zorgen dat je de juiste dagelijkse hoeveelheid vitamine B5  binnenkrijgt, hebben wij het onderstaande schema geplaatst.

Vit B5 behoefte *MeisjesVrouwenJongensMannen
0-3 jaar2 mg2 mg
4-8 jaar3 mg3 mg
9-13 jaar4 mg4 mg
14 jaar en ouder5 mg     5 mg5 mg     5 mg

* = Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Social Shares

Related Articles

Leave a Comment

error: Content is protected !!