Vitamine B1 in welke voeding zit het?

by lijflijn juli 01, 2016
Vitamine b1

Vitamine b1Vitamine B1

Vitamine B1 is, zoals de naam al zegt, onderdeel van het vitamine B-complex.

Net zoals vitamine B2 is ook deze vitamine ook in wateroplosbaar.

Doordat deze vitamine B in wateroplosbaar is, wordt het niet door ons lichaam opgeslagen. Een overvloed aan deze vitamine verlaat ons lichaam via de urine.

Waar tref je veel vitamine B1 in aan?

De belangrijkste leverancier van de B1 vitamine is vlees en dan met name varkensvlees. Zo bevat een stuk varkensvlees van ongeveer 100 gram de helft van onze benodigde dagelijkse hoeveelheid. Ook haalt ons lichaam deze vitamine uit graanproducten zoals brood en pasta. Overige producten die deze vitamine bevatten zijn aardappelen, zilvervliesrijst en melk.

Wanneer heb je een kans op een tekort?

De kans op een tekort krijg je natuurlijk wanneer je middels voeding/supplementen te weinig vitamine B1 binnen krijgt. Er zijn onderzoeken die aantonen dat, wanneer je structureel vitaminearm voedsel tot je neemt, de vitamine voorraad in ons lichaam als eerste opraakt. Daarbij geven deze onderzoeken aan dat een gemiddeld persoon een voorraad B1 vitamine heeft voor een maand.

Waar is deze vitamine goed voor?

Deze vitamine speelt een belangrijke rol wanneer ons lichaam koolhydraten uit ons voedsel wil verbranden, waardoor wij energie krijgen voor ons dagelijks functioneren. Overigens speelt vitamine B1 ook een rol in het behoud en/of herstel van ons zenuwstelsel en bij het goed functioneren van ons hart.

Veilige dosering vitamine B1

Omdat het moet vanuit de overheid en de Europese Unie is er een veilige bovengrens voor vitamine B1 vastgesteld. Dit is 5x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (zie Wendy weet). Ondanks deze veilige bovengrens, zijn er geen nadelige gevolgen van een teveel aan deze vitamine bekend.

Wanneer moet ik extra nemen?

Wanneer je een tekort aan deze vitamine hebt kunnen de volgende klachten optreden: depressie, concentratiemoeilijkheden, verminderd geheugen, sneller geïrriteerd. Ook maagproblemen, verminderde spierkracht, gewichtsverlies en een afgenomen eetlust zijn tekenen van een tekort. Mensen met deze klachten hebben vaak baat bij extra vitamine B1.

Vitamine B1 en alcohol

Mensen die overmatig alcohol gebruiken in combinatie van vitamine B1 arm voedsel lopen ook een verhoogd risico op een tekort. Een voedingssupplement zou hier een oplossing kunnen bieden. Mocht je twijfelen of meer informatie willen hebben, dan kun je natuurlijk altijd contact met Wendy opnemen.

Wat is voor jou de juiste dosering?

Om je te helpen er voor te zorgen dat jij en eventueel jouw gezin de juiste dagelijkse B1  vitamine dosering binnenkrijgen, hebben wij het onderstaande schema geplaatst.

Vitamine B1 behoefte*:MeisjesVrouwenJongensMannen
0-11 maanden  0,2 mg0,2 mg
1-3 jaar0,3 mg0,3 mg
4-8 jaar0,5 mg0,5 mg
9-13 jaar0,8 mg0,8 mg
vanaf 13 jaar1,1 mg1,1 mg1,1 mg1,1 mg

* = Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Social Shares

Related Articles

Leave a Comment

error: Content is protected !!