Een vitamine B complex bij een tekort aan vitamine B

by lijflijn juli 01, 2016
vitamine b complex

vitamine b complexVitamine b complex

Vitamine B bestaat uit een groep van 8 verschillende vitamines.  De vitamines worden ook wel het B complex genoemd.

Deze vitamine is o.a. belangrijk voor ons zenuwstelsel, onze spijsvertering en de energieregulering.

Ook leveren de vitamines een belangrijke bijdrage in het functioneren van onze ogen, het hart, ons haar en tot slot bij het huidvernieuwingsproces.

Kenmerken van het vitamine B complex

Iets wat alle vitamines uit het B complex met elkaar overeen hebben, is dat zij in wateroplosbaar zijn. Ook werken zij nauw samen bij onze verschillende lichaamsprocessen.

Waar zitten de verschillende vitamines uit het B complex in:
Wij halen onze verschillende B vitamines uit tal van verschillende producten. Zo kun je ze eigenlijk uit nagenoeg alle schijven van de schijf van 5 halen. Denk hierbij aan noten, granen, zuivel, vlees, vis, groenten en fruit.

Gevolgen bij een teveel aan vitamines uit het B complex

Het vitamine B complex bestaat, zoals je eerder hebt kunnen lezen, uit allemaal in water oplosbare vitamines. Dit betekent dat een teveel aan vitamine B complex nagenoeg niet mogelijk is. Dit komt omdat een teveel ons lichaam via de urine verlaat.

De exacte dosering van de verschillende B vitamines vind je hierop Lijflijn terug. Daarnaast kun je natuurlijk altijd Wendy een mailtje sturen, zij is immers diëtist en kan je voorzien van verdere informatie. In de Wendy weet ( hier rechts op de pagina) kun je teruglezen welke vitamine B soorten er zijn en wat de wetenschappelijke naam van de desbetreffende vitamine is.

Gevolgen bij een tekort aan vitamines uit het B complex

Wanneer je gebrek hebt aan vitamines uit het B complex, loop je kans op tal van klachten. Veel voorkomende klachten zijn spierpijn, vermoeidheid, concentratieproblemen, lusteloosheid, neerslachtigheid of zelfs depressiviteit. Een structureel tekort aan vitamine B12 kan bij ouderen zelfs leiden tot dementie.

Wie zou extra vitamine B complex kunnen gebruiken?

Voor de mensen die last hebben van de hierboven genoemde klachten, is het zeker raadzaam om extra vitamines uit het B complex te nemen door het nemen van voedingssupplementen. Daarnaast kunnen mensen met een slecht/ongezond voedingspatroon eigenlijk altijd wel voedingssupplementen met vitamine B gebruiken.

Wat is de juiste dosering voor jou?

Om je te helpen er voor te zorgen dat je de juiste dagelijkse vitamine B dosering binnenkrijgen, hebben wij het onderstaande schema geplaatst. Daarnaast kun je de wetenschappelijke benaming van de afzonderlijke vitamines uit het B complex terugvinden.

VitamineBenamingADH(*)vrouw (19-50)ADH man(*) (19-50)
Vit B1Thiamine1,1 mg1,1 mg
Vit B2Riboflavine1,1 mg1,5 mg
Vit B3Niacine13 mg17 mg
Vit B5Pantotheenzuur5 mg (**)5 mg (**)
Vit B6Pyridoxine1,5 mg1,5 mg
Vit B8Biotineniet vastgesteldniet vastgesteld
Vit B11Foliumzuur300 mcg300 mcg
Vit B12Cobalamine2,8 mcg2,8 mcg

(*) ADH staat voor aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

(**) De vitamine B5 dosering is een hoeveelheid die voldoende moet zijn voor je dagelijkse functioneren.Dit wordt ook wel de adequate inname genoemd.

Social Shares

Related Articles

Leave a Comment

error: Content is protected !!