eetgewoontenTips tegen emotie eten

Om je te helpen met het onder controle te krijgen van het eten op emotie, kun je hieronder een aantal tips tegen emotie eten vinden.

Hieronder staan tips voor de lastige momenten waarop emotie en eten samen kunnen gaan. Kortom leer jezelf leukere en gezondere alternatieven aan, voor wanneer emoties opdoen.

Eten bij stress en woede

1. Afkoelen, afstand nemen en noteren

Wanneer je voelt dat je last hebt van stress en/of woede is het belangrijk om wat afstand te nemen van de situatie. Wanneer je deze afstand neemt heb je namelijk de tijd om even af te koelen. Daarnaast zou je de woede, stress en/of frustratie van je af kunnen schrijven.

2. Let op je ademhaling

Wanneer je je ademhaling onder controle hebt worden er signalen naar de hersenen gestuurd waardoor je rustiger wordt. Vervolgens sturen de hersenen weer een signaal naar de rest van je lichaam, een boodschap om te ontspannen. Kortom je gevoelens ebben langzaam weg en het eetgevoel zakt ook langzaam weg.

3. Bewegen

Wanneer je erg veel last hebt van stress, frustraties en/of woede is het zeker aan te raden om meer te gaan bewegen.Tijdens het bewegen verzet je namelijk je gedachten en maakt je lichaam stoffen aan waardoor je je prettiger gaat voelen. Stoom af blazen dus!

4. Muziek luisteren

De kracht van muziek is dat het je in een andere stemming kan brengen. Iedereen heeft wel zijn favoriete nummer waar je vrolijk of kalm van wordt. Maak voor jezelf eens een cd met muziek waar je vrolijk van wordt.

5. Plannen en organiseren

Vaak schieten mensen in de stress als ze in tijdnood komen. Een goede planning van de dagelijkse werkzaamheden scheelt al heel veel stress, daarnaast zorgt een agenda er voor dat je niks vergeet.Voorkom stress!

Alternatieven voor eten uit verdriet en eenzaamheid

1. Meld je aan als vrijwilliger

Wanneer je vrijwilligerswerk doet wordt het lastig om slecht over jezelf te denken. Daarbij geeft vrijwilligerswerk je de mogelijkheid om in contact te komen met anderen en je wereld te verbreden.

2. Schrijf eens een brief naar een dierbare

Soms ben je een tijdje zo erg met jezelf bezig geweest, dat je je enorm van de buiten wereld hebt afgesloten. Zoek daarom weer eens contact met familie, vrienden en/of kennissen.

3. Neem een huisdier

Het leuke van huisdieren is dat zij je onvoorwaardelijke liefde geven en dat zij er voor zorgen dat je niet alleen thuiskomt. Onderzoek heeft dan ook aangetoond dat huisdieren er voor kunnen zorgen dat je zowel emotioneel als fysiek beter in je vel komt te zitten.

Alternatieven voor eten uit verveling

1. Probeer bewust te eten

Stel voor jezelf een aantal regels vast. Eet bijvoorbeeld alleen aan tafel en zeker niet op de bank, achter de computer of voor de televisie.

2. Zoek een nieuwe hobby

Schrijf voor jezelf eens een aantal dingen op die je echt nog heel graag een keer zou willen doen. Daarnaast kun je natuurlijk ook meer tijd gaan besteden aan je huidige hobby’s.

Wil jij meer weten over eten en eetgewoonten? Bekijk ook eens de volgende pagina’s:

Oorzaken eetbuien

eetgewoonten

Voeding binnen een gezonde levensstijl

Wil jij iets kwijt over dit onderwerp? Heb jij ervaringen en wil je deze delen? Laat dan hieronder een reactie achter.

 

error: Content is protected !!