stressStress

Wist je dat in Nederland meer dan 10% van de bevolking te maken heeft met stress? Een groot aantal van deze psychische klachten worden stressklachten genoemd.

Wat is de relatie met ontspannen en psychische klachten?

Ontspannen wordt in de van Dale omschreven als: “zich ergens van losmaken en door afleiding tot rust komen”. Wanneer iemand voor langere tijd niet in staat is om zich te ontspannen of om tot voldoende rust te komen, kunnen stressklachten ontstaan.

Lichamelijke klachten bij stress?

Dit zijn klachten die zich zowel lichamelijk als geestelijk uiten.Lichamelijke stressklachten uiten zich o.a. door algehele vermoeidheid, spierklachten en gewrichtsklachten vaak voorkomend in de nek en rug, hoofdpijn, maag- en buikklachten, benauwdheid en druk op de borst, duizeligheid en tinteling in armen en benen, overmatig transpireren, beverige of trillende handen, hartkloppingen, vaak verkouden zijn en/of grieperig voelen.

Overige gevolgen van stress

De psychische uitingen kunnen zijn lusteloosheid en geestelijke vermoeidheid, prikkelbaarheid, onrust en gejaagdheid, overactief zijn en niet stil kunnen zitten, het gevoel uit balans te zijn, neerslachtigheid en somberheid, angstgevoelens en onzekerheid, piekeren en concentratiestoornissen, slaapstoornissen, de neiging om moeilijke situaties te vermijden, niet meer kunnen genieten en ontspannen, overmatig gaan eten, roken, alcohol- en koffiegebruik. Een aantal van deze zaken zult u wellicht herkennen, want we hebben er allemaal wel eens mee te maken.

Bij zowel langdurige als bij hardnekkige stressklachten is het dan ook verstandig om in gesprek te gaan met een specialist. Deze persoon kan zich in jou verdiepen en samen met jou op zoek gaan naar een oplossing.

Omgaan met stress:

  1. Verzet je gedachten vaker, bel bijvoorbeeld familie, vrienden of een collega;
  2. Probeer je ervaringen te delen met anderen en zorg er voor dat je zowel privé als op het werk niet in een isolement terecht komt;
  3. Werk zo min mogelijk in het weekend en ’s avonds;
  4. Wanneer de klachten je teveel worden ga dan op zoek naar professionele hulp. Een afspraak met je huisarts is zo gemaakt;
  5. Zorg voor een goede planning waarin je ruim met je tijd om kunt gaan;
  6. Zorg voor een gezonde levenstijl, ga bijvoorbeeld eens vaker sporten;
  7. Neem voldoende tijd en slaap minimaal 1 keer in de week goed uit.

Heb jij tips om met stressklachten om te gaan en wil je deze delen? Laat dan een reactie achter via het onderstaande reactieformulier

error: Content is protected !!