ontspanningsoefeningenOntspanningsoefeningen

Iedereen zal op een bepaald moment in zijn of haar leven klachten ervaren als stress, geestelijke- en of lichamelijke onbalans. Ontspanningsoefeningen bieden dan vaak uitkomst.

Er zijn tal van oorzaken aan te wijzen die voor deze lichamelijke en geestelijke klachten zorgen.

Is het misschien een scheiding, problemen op het werk of school, een sterfgeval, stress van een nieuwe baan of opleiding. Kortom er zijn een heleboel zaken die ervoor zorgen dat wij gestrest raken.

Om met deze stress om te gaan of om de stress even te vergeten storten veel mensen zich op bezigheden die zeker op de lange termijn voor nog meer ongemakken zorgen. Je raakt als het ware in een vicieuze cirkel en je ontwikkeld een ongezonde levensstijl.

Voorbeelden hiervan zijn te weinig of te veel en eten ongezond eten waardoor overgewicht ontstaat. Vaak gaan mensen met stressklachten ook nog meer werken of blijven ze te veel hooi op de vork nemen, deze mensen lopen een verhoogd risico op een burnout. Ook het gebruik van stimulerende middelen wordt vaak ingezet om de stress even te vergeten. Denk aan roken, alcohol en zelfs drugs.

Een betere manier om met spanningklachten om te gaan is het aan leren van ontspanningsoefeningen.

Welke ontspanningsoefeningen zijn er?

Veruit de meeste ontspanningsoefeningen kunnen we indelen in twee verschillende type ontspanningsoefeningen. Dit is de progressieve relaxatie oefening en de suggestieve relaxatie oefening.

Progressieve relaxatie:

Bij een progressieve relaxatie ontspanningsoefening leer je om spanning in de spieren te herkennen. Dit leer je door bewust spanning op verschillende spieren en spiergroepen te zetten. Vervolgens laat je plots deze spanning los. Door deze oefeningen wordt je bewust van het onaangename gevoel van spierspanning en het ontspannen gevoel los laten.

Leren ontspannen:

Bij de suggestieve relaxatie oefening leer je gebruik te maken van je voorstellingsvermogen, om gevoelens op te roepen en om prettige en ontspannen herinneringen op te roepen.

Door deze suggestieve relaxatie oefeningen zal je binnen now time een prettig en ontspannen gevoel ervaren. De dagelijkse beslommeringen, stress en zorgen verdwijnen dan op de achtergrond en je laadt de batterij weer op.

Waarom ontspanningsoefeningen gezond zijn:

Wanneer je ontspanningsoefeningen aan leert ben je zelf instaat om positieve invloed uit te oefenen op zowel je lichamelijke als geestelijke toestand. Zo ga je je fitter, vitaler en energieker voelen.

Daarnaast ga je minder stress ervaren tijdens je dagelijks leven. Ook slaap je vaak beter, straal je meer zelfvertrouwen en geluk uit en kunnen spanningsklachten als hoofdpijn en neerslachtigheid sterk verminderen.

Wil je meer weten over ontspannen? Bekijk dan ons overzicht met ontspanningsoefeningen.

Heb jij nog leuke tips voor ontspanning en je wilt deze delen? Laat dan een reactie achter via het onderstaande reactieformulier

error: Content is protected !!