south-beach-dieetSouth Beach dieet

Het South Beach dieet is een koolhydraatarm dieet dat gebaseerd is op de opvattingen van de Amerikaan dr. Agatson. Mede door zijn werk als cardioloog ontwikkelde deze Arthur Agatston een nieuw dieet, het South Beach dieet.

De filosofie achter het dieet is dat mensen kennis op doen over voedingstoffen maar belangrijker nog dat de volgers van het dieet een gedragsverandering ondergaan. Een verbetering/verandering van levenswijze om beter op gewicht te blijven als het ware.

Hoe werkt het South Beach dieet

In grote lijnen is het dieet er op gericht om mensen te informeren tussen de verschillen in goede en slechte vetten en tussen de gezonde koolhydraten en de minder gezonde koolhydraten. Naast het informeren spoort het South Beach dieet mensen aan om de gezondere keuze voor de lange termijn te maken.

Om je hierbij te helpen zijn verschillende recepten te verkrijgen. Kijk maar eens op internet of kijk het speciale receptenboek dat hoort bij het South Beach dieet maar eens in. Door het volgen van dieet is het makkelijker om gewicht te verliezen en/of om op gewicht te blijven.

Verschil in voedingstoffen

De voedingstoffen waar wij het over hebben zijn koolhydraten en vetten. Het is belangrijk dat je onderscheidt leert maken tussen welke koolhydraten en vetten er voor zorgen dat je beter op gewicht blijft. Om je hier bij te helpen vind je hieronder een kort overzicht.

Ongezonde koolhydraten

Deze voedingsstoffen zitten voornamelijk in geraffineerd voedsel. De bekendste voorbeelden zijn witbrood/tarwebrood, lichte pasta varianten en witte rijst.

Gezonde koolhydraten

Deze koolhydraten vind je voornamelijk in ongeraffineerd voedsel. Volkoren producten zijn goede voorbeelden van gezonde koolhydraten. Je kunt hier bij denken aan brood, donkere pasta’s, muesli en zilvervliesrijst.

Ongezonde vetten

Deze vetten zijn makkelijk via het lezen van de verpakking te onderscheiden. Ongezonde of ook wel slechte vetten worden verzadigde of transvetten genoemd. Bekende voorbeelden en producten waar ze inzitten zijn (room)boter, frituurvet, volle melkproducten, kaas, koek, hartige ontbijtproducten, chips. Mocht je twijfelen aan een product, kun je ons altijd mailen via het onderstaande contact formulier. Als diëtist kan ik je verder helpen.

Gezonde vetten

Ook is het eenvoudig om deze producten te herkennen door het bestuderen van het etiket. Bij deze vetten gaat het om onverzadigde vetten. Dit zijn terug te vinden in plantaardige olie als bijvoorbeeld olijfolie en zonnebloem olie. Visolie en notenolie valt ook onder deze categorie gezonde vetten.

Heb jij ervaring met het South  Beach dieet? Tips? Wil je deze delen? Laat dan hier onder een reactie achter

error: Content is protected !!