Trainen op hartslag zorgt voor betere resultaten

by lijflijn juli 11, 2016
Trainen op hartslag

Trainen op hartslagTrainen op hartslag?

Wanneer je gaat trainen op hartslag ga je op zoek naar de ideale hartslagfrequentie die aansluit bij jouw trainingsdoel.

Deze manier van trainen is niet alleen interessant voor hardlopen maar ook voor mountbike, wielrennen en roeien.

Heb jij voor je zelf nog geen trainingsdoel gekozen, dan doe je jezelf een groot plezier om eerst helder voor ogen te krijgen wat voor jou de belangrijkste reden is om te trainen.

Bekende trainingsdoelen zijn:

  • Vet verbranding;
  • Een basisconditie opbouwen;
  • Weerstand;
  • Bloedsomloop stimuleren;
  • Verhogen sprintsnelheid;
  • Uitbouwen basisconditie;Opbouwen wedstrijdconditie.

Heb je inmiddels een doel gekozen zoek dan uit wat voor jou de ideale hartslagfrequentie is waarmee je dit doel het snelst bereikt. Oké heb je duidelijk wat je met je training wilt bereiken? Dan is het zaak om te bepalen hoe je gaat trainen.

Om je optimale hartslagfrequentie vast te kunnen stellen maak je gebruik van het schema dat je in de “Wendy weet” kunt vinden.  Kijk naar je trainingsdoel en lees af op hoeveel procent van je optimale hartslag je moet gaan trainen. Noteer dit percentage en reken vervolgens uit wat je optimale hartslag is.

Nu denk je misschien he? Mijn maximale hartslag wat is dat? Lees dan eerst onze pagina over de maximale hartslag.

Weet jij wel wat een maximale hartslag is maak dan de volgende rekensom

Het percentage dat hoort bij je trainingsdoel x je maximale hartslag. Nu heb je de frequentie te pakken die je helpt om je doelen makkelijker en sneller te bereiken.

Hartslagpercentages en trainingsdoelen

Hieronder zie je een schema dat per trainingsdoel de onder- en bovengrens percentages van de hartslag aangeeft.

Trainingsdoelondergrens van je hartslagbovengrens van je hartslag
Vetverbranding50%70%
Basisconditie opbouwen60%70%
Weerstand vergroten60%80%
Bloedsomloop stimuleren70%80%
Verhogen sprintsnelheid70%90%
Uitbouwen basisconditie70%90%
Opbouwen wedstrijdconditie80%90%

 

Social Shares

Related Articles

error: Content is protected !!