Je maximale hartslag berekenen doe je zo

Maximale hartslag berekenenMaximale hartslag berekenen

Om te kunnen bepalen met welke hartslag jij je doelen makkelijker bereikt is het noodzakelijk om ook je maximale hartslag te weten.

De maximale hartslag is per persoon verschillend en zegt iets over je fitheid en jouw persoonlijke prestatievermogen.

Jouw maximale hartslag berekenen

Er zijn verschillende manieren waarop je de maximale hartslag kan berekenen. De eenvoudigste methode is aan de hand van de standaard rekensom. Deze rekensom gaat uit van  het gemiddelden en van je leeftijd in jaren. De rekensom is als volgt:

220 (geldt voor iedereen) – je leeftijd in jaren = je maximale hartslag waar je mee kunt trainen.

Even voor het gemak een rekenvoorbeeld van de maximale hartslag berekening voor iemand van 53:

220 – 53 = 167.  In dit geval is de maximale hartslag 167.

De bovenstaande methode is een veelgebruikte manier en goede methode om de maximale hartslag vast te stellen maar het is niet de meest nauwkeurige methode. Wil je exact weten wat jouw maximale hartslag is, dan kun je naar een sportarts gaan om je te laten testen. Deze sportarts zal dan of een lactaatmeting doen of een analyse van de ademhaling.

Op onze pagina’s trainen op hartslag heb je al kunnen lezen waarom het belangrijk en effectief is om bijvoorbeeld te gaan hardlopen, fietsen, zwemmen of skaten met een hartslagmeter te trainen.