Je hartslag voor vetverbranding bereken je zo

Hartslag voor vetverbrandingHartslag voor vetverbranding

Wil je sneller en effectiever vet verbranden? Ga dan eens hardlopen, zwemmen, fietsen of skeeleren met een hartslagmeter.

Train dan met een optimale hartslag voor vetverbranding.

Het is zelfs zo dat bij een hoge hartslag je procentueel meer koolhydraten verbrandt in plaats van vet.

Een handige manier om optimaal vet te verbranden is met behulp van een hartslagmeter.  Zo'n hartslagmeter heb je al voor nog geen €15.

Onderzoek toont aan dat wanneer je traint tussen de 60% en 70% van je maximale hartslag je procentueel het meeste vet verbrandt. Deze maximale hartslag kun je vaststellen door de volgende 2 simpele rekensommen te maken.

Bereken je eigen optimale hartslag voor vetverbranding

Ondergrens hartslag optimale vetverbranding

220 - je leeftijd x 60% = ondergrens

Bovengrens hartslag optimale vetverbranding

220 - je leeftijd x 70 % = bovengrens

Voorbeeld berekening bij 45-jarige leeftijd:

Dus, op basis van bovengenoemde formule kan iemand met een leeftijd van 45 jaar het beste sporten met een hartslagfrequentie die zit tussen de 105 en 122.5:

Ondergrens: (220 - 45) x 60% = 105

Bovengrens: (220 - 45) x 70% = 122.5