Gebruik van je hartslag tijdens het sporten

Hartslag en sportenHartslag en sporten

Het wordt steeds duidelijker dat hartslag en sporten in balans moeten zijn bij het behalen van specifieke trainingsdoelen.

Ben je bijvoorbeeld druk met hardlopen met als doel af te vallen? Dan doe je er goed aan om te trainen met jouw ideale hartslagfrequentie om vet te verbranden.

Iedereen die beweegt, traint of bezig is met calorieën te verbranden heeft daarom baat bij het trainen op hartslag.

Voordelen sporten met hartslagmeter

Het grote voordeel is dat je kunt aflezen en meten op welke intensiviteit je traint. Deze gegevens helpen je om te bepalen hoe lang en met welke hartslag je het best kunt trainen om je trainingsdoelen te behalen.

Zelf zul je het ook weleens hebben ervaren, hoe intensiever en langduriger je traint, hoe hoger je hartslag wordt. Echter het is niet zo dat je dan ook effectief aan het trainen bent.

Bijvoorbeeld langduriger bewegen met een hoge hartslag betekent niet automatisch maximaal vet verbranden.

Wat is een hartslagmeter en hoe werkt het?

Voordat we verder de diepte in gaan over hoe je kunt trainen met een hartslagmeter is het goed om eerst kort te benoemen wat een hartslagmeter is en hoe je het apparaat kunt gebruiken.

Een hartslagmeter is een bandje dat je tijdens je training aanbrengt rond je borst of pols. Dit kan een comfortabel zittend klittenbandje zijn maar ook een polsbandje. Ook zijn er veel horloges uitgerust met een hartslagmeter.

Zoals de naam verraad werkt de hartslagmeter met een meetapparaat. Deze meter laat zien hoe hoeveel hartslagen je op dat moment per minuut hebt. Ook is het mogelijk om aan het einde of  juist halverwege je training af te lezen wat je gemiddelde hartslag was. Door je gemiddelde hartslag te weten wordt het eenvoudig om te bepalen of je in het vervolg iets intensiever of juist rustiger moet gaan trainen.