Formule van karvonen bereken

Formule van karvonenFormule van Karvonen

De formule van Karvonen is een methode die nauwkeurig uitrekent met welke hartslag je het best kunt trainen om een specifiek trainingsdoel te bereiken.

Deze formule van Karvonen is ideaal tijdens je  cardio training  (hardlopen, wandelen, fietsen, wielrennen, skaten en roeien)

Bekende trainingsdoelen zijn

  • Afvallen;
  • Conditie verbeteren;
  • Sportspecifiek, bijvoorbeeld het trainen voor een marathon;
  • Verhogen sprintsnelheid;
  • Verbeteren bloedsomloop.

Elk van deze trainingsdoelen heeft een percentage van je hartslag waarop je het best kunt trainen. Zo val je het meest af met een percentage van 70%. Je conditie en sprintsnelheid verhoog je weer met een percentage van 90 %.

Het trainen van een marathon en sportspecifiek train je het best op 80%. Wil je meer weten over trainingsdoelen en hartslag kijk dan eens naar de pagina ideale hartslagfrequentie bij het trainen.

karvonen formule uitleg

De formule van Karvonen maakt gebruik van een aantal factoren en persoonlijke variabelen om tot een hartslagfrequentie te komen die past bij je trainingsdoel.

Om te beginnen heb je de rusthartslag nodig. Dit is de hartslag die je hebt op een ontspannen moment van de dag. Deze is rusthartslag is eenvoudig te bereken. Dit doe je namelijk in de ochtend net nadat je wakker bent geworden.

Je zoekt een plek om je lichaam waar je je hartslag voelt. Dit kan je pols zijn maar ook je nek. Vervolgens tel gedurende 15 seconden het aantal hartslagen dat je voelt.

Dit aantal noteer je en vermenigvuldig je met 4. Je weet nu hoe hoog je rusthartslag per minuut is (4 * 15 sec = 1 minuut). Voor een nauwkeurig resultaat doe je dit hele proces van meten 4 dagen achter elkaar. De uitkomsten van deze 4 dagen tel je bij elkaar op en deel je door 4, je neemt dus het gemiddelde.

Nu je de rusthartslag weet kun je de berekening van de formule van Karvonen maken door de volgende som te maken

Stap 1: 220- je leeftijd = je maximale hartslag.

Stap 2: Je maximale hartslag – je rusthartslag = je hartslag frequentie reserve.

Stap 3: Je hartslag frequentie reserve  x percentage van je trainingsdoel + je rusthartslag = de ideale hartslag voor je trainingsdoel.

Formule van Karvonen berekenen

Stel iemand van 35 jaar wilt gaan afvallen. De rusthartslag van deze persoon is 70. Dan wordt de rekensom als volgt:

Stap 1: 220 – 35 = 185
Stap 2: 185 – 70 = 115
Stap 3:  115 x 70% = 80 + 70 = 150

De ideale hartslag voor het verbranden van vet is voor de persoon 150 slagen per minuut.