HartslagHartslag

Heb jij een lage of juist een hoge hartslag? Je weet het door je hartslagfrequentie te meten.

Trainen op een specifieke hartslagfrequentie

Wanneer je makkelijk, sneller en veiliger je doelen wilt behalen, dan doe je er goed aan om te trainen op hartslag. Zo wordt het eenvoudiger om te achterhalen of je met een normale hartslagfrequentie traint of juist met een te langzame of te snelle hartslagfrequentie.

Hartslagfrequentie en sporten

Wil jij afvallen of aan je uithoudingsvermogen werken door bijvoorbeeld te gaan hardlopen, zwemmen, fietsen of skaten, dan doe je er goed aan eerst uit te zoeken wat je hartslag en sporten met elkaar te maken hebben.

Hartslag en vetverbranding

Veel mensen willen graag wat afvallen. Voor hen is het sporten op een specifieke hartslagfrequentie erg interessant. Wil jij ook wat kilootje afvallen?  Ga dan trainen met een ideale hartslag voor vet verbranding. Zo lukt het je veel sneller om op je gewenste gewicht te komen en te blijven.

Je ideale hartslagfrequentie berekenen

Er zijn verschillende manieren om te berekenen welke hartslagfrequentie voor jou ideaal is om te trainen voor een specifiek trainingsdoel. Zo is het berekenen van je maximale hartslag vrij eenvoudig zelf te doen.

Een moeilijkere maar wel nauwkeurige manier om vast te stellen op welke hartslagfrequentie je de meeste resultaten boekt is de Formule van Karvonen.