krachttraining-fitnessKrachttraining

Krachttraining is een vorm van fitness dat als doel heeft jouw spierkracht en lenigheid te vergroten.

Daarnaast verbeteren krachtoefeningen jouw uithoudingsvermogen Let wel op! De verhoogde hartslag tijdens de krachtoefeningen is niet effectief genoeg om je algemene conditie te trainen. Bij cardiotrainingen is dit wel het geval.

Welke krachttraining oefeningen zijn er?

Wanneer je aan krachttraining doet, is de kans groot dat je vroeg of laat eens gebruik gaat maken van gewichten. Ook zijn er oefeningen waarbij je geen gebruik maakt van gewichten. De verschillende krachtoefeningen die er zijn kun je onderverdelen in de volgende categorieën:

Isotone oefeningen

Het doel van deze oefeningen is om je spieren onder weerstand van bijvoorbeeld gewichten te laten samentrekken. Voorbeelden van isotone oefeningen zijn gewichtheffen, bankdrukken en opdrukken;

Isometrische oefeningen

Dit zijn oefeningen waarbij je je spieren aan het werk zet zonder dat je gewrichten in beweging komen. Voorbeelden van isotone oefeningen zijn een gewicht voor een bepaalde tijd op een bepaalde hoogte vasthouden. Of gedurende een bepaalde periode je lichaam in een bepaalde positie houden (bijvoorbeeld een turner die stil in de ringen hangt);

Gymnastische oefeningen

Deze oefeningen zorgen er voor dat je bewegelijkheid en lenigheid zich verbeteren. Een goed voorbeeld van deze oefeningen zijn sit-ups, hoogspringen en verspringen.

Krachttraining en afvallen hoe werkt het?

Er zitten duidelijke verschillen tussen cardiotraining en krachttraining. Een kenmerkend verschil is de wijze waarop ons lichaam energie gebruikt om onze spieren aan het werk te zetten. Om er voor te zorgen dat je fysieke inspanningen kunt leveren heeft ons lichaam buiten energie nog een andere stof nodig die ervoor zorgt dat de boel in beweging komt. Deze stof heet Adenosine Tri Phosphaat ook wel ATP genoemd.

ATP is een stof die energie aan zich bindt. Om deze stof (ATP) op te laden heeft ons lichaam energie nodig die vrijkomt bij de verbranding van koolhydraten, vetten en eiwitten. Daarnaast heeft ons lichaam ook zuurstof nodig om de verbranding op gang te krijgen.

Verbrandingsverschil bij cardiotraining en krachttraining

Wanneer je aan krachttraining doet komt er de eerste 2 tot 3 minuten nagenoeg geen extra zuurstof het lichaam binnen.

Wanneer je langer beweegt(cardiotraining) wordt er wel meer zuurstof bij het verbrandingsproces betrokken. Kortom bij krachttraining gebruikt het lichaam minder zuurstof bij het verbrandingsproces.Wat je lichaam wel gebruikt tijdens krachttraining zijn suikers.

Misschien herken je het wel, dat is het brandende gevoel dat je kunt krijgen bij een grote krachtsinspanning.

error: Content is protected !!