Afvallen voor kinderen

by lijflijn januari 11, 2016
BMI

afvallen-voor-kinderenAfvallen voor kinderen

In Nederland heeft 1 op de 7 kinderen last van overgewicht en dat is best wel veel.

Een kind die nog in de groei van zijn leven zit heeft gelukkig volop kansen om bewust af te vallen en gemakkelijk afscheid te nemen van de overtollige kilo’s.

Door de BMI te berekenen wordt precies duidelijk hoeveel een kind moet afvallen  om tot een gezond gewicht te komen.

De vervelende gevolge van overgewicht..

Overgewicht heeft voor een kind vaak verstrekkende gevolgen. Niet alleen treden er problemen op in de lichamelijke ontwikkeling maar ook de geestelijke ontwikkeling van een kind wordt ernstig verstoord.

Uit onderzoek blijkt dat kinderen met overgewicht een negatief zelfbeeld ontwikkelen. Ook zijn kinderen met overgewicht vaak het mikpunt van pesterijen van hun leeftijdsgenootjes.

Het gevolg hiervan is dat het zelfvertrouwen, zelfrespect en het vertrouwen in de omgeving een deuk oploopt.

Daarom is het noodzakelijk om het aantal kinderen met overgewicht terug te dringen. Voor kinderen met overgewicht is het belangrijk dat zij zich aan een aantal basisregels gaan houden. Hierdoor wordt het makkelijker om op gewicht te blijven.

De basis regels voor gezonder leven voor een kind met overgewicht bestaat uit een gedragsverandering die gebaseerd is op:

Gezonder eten

Als een kind en zijn of haar ouders zich bewust worden wat men verstaat onder gezond eten zijn zij beter in staat om dat dan ook te gaan doen. Voedzaam eten zorgt er voor dat de kilo’s er af gaan of dat je op het juiste gewicht blijft.

Een aantal stelregels die bij gezond eten horen zijn: eet minder verzadigd vet, minder suiker, 2 ons groente en 2 stuks fruit per dag en eet gevarieerd. Wil je meer weten over gezond eten?

Meer bewegen

Kenmerkend aan de huidige generatie kinderen is dat zij veel achter de computer en de tv zitten. Dit in tegenstelling tot de kinderen van “vroeger” die vaker buiten speelden of gingen sporten. Het gevolg hiervan is dat de kans op overgewicht toeneemt.

Wanneer een kind te dik is of wanneer het kind op gewicht wil blijven is voldoende beweging noodzakelijk. Stelregel hierbij is dat kinderen met overgewicht 7 dagen in de week minimaal een uur matig intensief bewegen. Dit kan zijn wandelen, fietsen of zwemmen.Om net iets meer vet te verbranden is het goed wanneer een kind net iets harder doortrapt, wandelt of zwemt dan dat het normaal gesproken doet.

Heb je ervaring met verantwoord afvallen voor kinderen? Wil je er over meepraten? Laat dan hieronder een reactie achter

 

Social Shares

Related Articles

Leave a Comment

error: Content is protected !!