Eetbuien voorkomen en overwinnen, hoe doe je dat?

eetbuien

Eetbuien

Heb jij last van eetbuien? Dan weet je dat het vermijden van deze buien veel inspanning kost en meestal maar tijdelijk  een oplossing is.

Om eetbuien te voorkomen is het nodig om ze eerst onder controle te krijgen voordat je ze kunt voorkomen en overwinnen. Zo loop je minder gezondheidsrisico's die overgewicht met zich meebrengt.

Echter in deze fase is het nog niet nodig om je helemaal te storten op het afvallen. Zolang je de oorzaken en handvatten nog niet weet om je eetbuien te stoppen is de kans enorm groot dat je weer in je oude patroon vervalt.

Eetbuien oorzaken

Eetbuien worden meestal veroorzaak doordat er emoties vrijkomen. Hieronder vind je de meest voorkomende oorzaken van eetbuiten.

Stress

Mensen die veel en/of vaak stress ervaren krijgen vaak een erg naar gevoel in de buik.

Dit vervelende gevoel in de buik wordt vaak verward met trek. Het gevolg hiervan is dat deze mensen proberen het nare gevoel weg te eten.

Kenmerkend aan stress is dat het lichaam kan overslaan in een soort van overlevingsmodus. Wanneer dit gebeurt stelt je lichaam zich erop in om zuiniger om te gaan met energie. Zodra je hetzelfde blijft eten, heeft dit als gevolg dat de overtollige energie uiteindelijk zal worden opgeslagen als vet. Naast het zuiniger omgaan met energie maakt ons lichaam ook extra cortisol aan gedurende een stressvolle periode. Dit stresshormoon cortisol zorgt ervoor dat je meer trek krijgt en dat je opzoek gaat naar troostvoedsel.

Verdriet en/of eenzaamheid

Zowel verdriet als eenzaamheid zijn nauw aan elkaar verbonden. Wanneer je verdrietig bent kun je je vaak eenzaam voelen en andersom. Wanneer je bijvoorbeeld veel tijd in je eentje doorbrengt, of wanneer je een dierbare hebt verloren voel je je vaak verdrietig en eenzaam.

Veel mensen die deze gevoelens ervaren “lossen”dit tijdelijk op door te gaan eten. Wanneer eten goed smaakt voelen zij zich beter en daarnaast komt door het eten van troostvoedsel vaak de opwekkendestof endorfine in de hersenen vrij. Je zorgt er eigenlijk voor dat je je vervelende gevoelens even minder voelt. Dit heeft dus een dempende werking en is tijdelijk. Ondertussen loop je wel het risico op overgewicht met alle gevolgen van dien.

Vervelen en/of lamlendig gevoel

Vaak hoor je het om je heen, veel mensen zijn druk, lopen te jagen en te stressen omdat zij nog van alles moeten doen. In de praktijk blijkt dat er ontzettend veel mensen zijn die rond lopen met gevoelens van verveling en/of lamlendigheid. Deze gevoelens zijn vaak zo erg dat zij onbewust gaan eten. Het eten wordt als het ware een manier om de tijd te doden en om de vervelende en/of lamlendige gevoelens te onderdrukken. Hoe vaak gebeurt het niet dat je onder het tv kijken een zak chips leeg eet.

Euforie en/of blijdschap

Deze emotie is anders dan de andere. Het verschil zit in het feit dat het vaak om prettige gevoelens gaan. Vaak gaan mensen onnodig eten wanneer deze gevoelens ervaren worden. De achterliggende oorzaak hiervan zit in het feit dat wij onszelf willen belonen voor bijvoorbeeld een goede prestatie. Bijvoorbeeld ik heb mijn doel bereikt dus ik mag nu even ontspannen en een extra glas wijn nemen.

Tegenslag en teleurstelling

Wanneer je in je leven te maken krijgt met teleurstellingen en tegenslagen, kan dit erg vervelende gevoelens oproepen. Zo kun je bijvoorbeeld te maken krijgen met ontslag, liefdesverdriet en/of ziekte. Het gevolg is dat veel mensen deze gevoelens proberen weg te drukken door te gaan eten. Vaak zijn onze hersenen zo in gesteld dat zij een tijdelijk gevoel van troost geven na het eten van voedsel.

Wil jij meer weten over eten en eetgewoonten? Bekijk ook eens de volgende pagina's:

Eetgewoonten

 

Geef een reactie