Gezonde voedingGezonde voeding

Wanneer je wilt afvallen of jezelf fitter en vitaler wilt voelen is het uitermate belangrijk om gezonde voeding binnen te krijgen.

Zeker voor de lange termijn  is het belangrijk om een gezond voedingspatroon te ontwikkelen.  Ons 5 stappenplan voor gezond eten, geeft je handvatten voor een gezond voedingspatroon.

5-stappenplan van gezonde voeding

1. Eet gevarieerd

Er is niet één voedingsmiddel dat alle voedingsstoffen in voldoende mate heeft. Wie gevarieerd eet, krijgt alle stoffen binnen die nodig zijn. Bovendien wordt het risico op het binnenkrijgen van eventueel aanwezige ongezonde stoffen gespreid.

2. Niet te veel eten en bewegen

Om op een gezond gewicht te blijven, is het niet alleen belangrijk om gevarieerd en gezond te eten. Zorg er ook voor dat je niet te veel calorieën binnen krijgt en dat je voldoende beweegt.

3. Minimaal gebruik van verzadigd vet

Door het gebruik van verzadigd vet te beperken, wordt de kans op hart- en vaatziekten kleiner. Vet is wel nodig als bron van onverzadigde vetzuren, vitamine A, D en E en energie. Kies daarom voor grotendeels onverzadigde vetten, zoals halvarine, plantaardige oliën en vloeibaar bak- en braadvet. Het eten van twee keer vis per week (waarvan ten minste één keer per week vette vis) is van belang vanwege de gezonde visvetzuren.

4. Eten van veel groente, fruit en brood

Een gezonde voeding bevat ruime porties groente, fruit en brood. Groente, fruit en brood zijn vezelrijke voedingsmiddelen die in verhouding tot hun volume en gewicht weinig calorieën en veel voedingsstoffen bevatten. Er wordt dus niet snel te veel van gegeten. Dit is belangrijk voor mensen die letten op hun gewicht. Bovendien verlaagt een ruime consumptie van groente en fruit het risico op chronische ziektes.

5. Bereid het voedsel veilig

In voedsel kunnen ongezonde stoffen en bacteriën voorkomen. Ons voedsel is nog nooit zo veilig geweest, maar honderd procent veilig voedsel bestaat niet. Thuis zijn consumenten zelf verantwoordelijk voor de veiligheid. Met het nemen van een aantal eenvoudige maatregelen kan besmetting en ziekte, zoals bijvoorbeeld een voedselinfectie of -vergiftiging, worden verkleind of voorkomen.

Wil je meepraten over de gevolgen van ongezonde voeding, of heb je vragen of leuke tips die je wilt delen? Laat dan in de ruimte hieronder een reactie achter.

error: Content is protected !!