Dit is de norm gezond bewegen

by lijflijn januari 08, 2016
bewegingsnorm

bewegingsnormenWaarom de norm bewegen?

Wist je dat uit onderzoek naar voren komt dat een tekort aan bewegen jaarlijks zorgt voor 8% van de sterftegevallen in Nederland? Dit is aanzienlijk.

Vandaar dat het Nederlands Instituut Sport en Bewegen in samenwerking met o.a. het ministerie van volksgezondheid de Norm bewegen heeft opgesteld.

Wat is bewegen?

Met bewegen worden activiteiten bedoeld zoals sport, fietsen,stevig wandelen en tuinieren. Ook kun je denken aan lichamelijk activiteiten op het werk en/of het verrichten van huishoudelijke werkzaamheden.

Wat kunnen de gevolgen zijn van onvoldoende bewegen?

Onvoldoende lichamelijke activiteit verhoogt de kans op vroegtijdig overlijden en verhoogt het risico op het ontstaan van ziektes. Het gaat hierbij om ziektes zoals hart- en vaat ziekten (CHZ), suikerziekte (diabetes mellitus), botontkalking (osteoporose) en dikke darmkanker.

Ook zijn er steeds meer aanwijzingen voor een risicoverhogend effect van onvoldoende bewegen op het krijgen van een beroerte (CVA), borstkanker en tot slot een depressie. Daarbij bestaat er een sterk verband tussen overgewicht (obesitas) en een tekort aan lichaamsbeweging.

Haal jij de norm bewegen?

In Nederland wordt door toonaangevende instanties op het gebied van sport en bewegen de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB 1998) gehanteerd. Deze norm is gebaseerd op internationale richtlijnen voor gezond bewegen.

Wil je voldoen aan deze gezond bewegen norm, dan is het de bedoeling dat je tenminste vijf dagen in de week matig intensief beweegt. Maar wanneer je last hebt van overgewicht wordt deze norm verhoogd naar 5 keer in de week een uur matig intensief bewegen. Deze norm geldt zowel voor kinderen, jongeren als voor volwassenen. Ook ouderen kunnen meer bewegen mits zij dit op een verantwoorde wijze doen natuurlijk.

Met matig intensief bewegen wordt trouwens bedoeld dat je activiteiten uitvoert die er voor zorgen dat je een licht verhoogde hartslag krijgt. Voorbeelden hiervan zijn ietsjes harder fietsen dan normaal maar ook winkelen of klussen in en om het huis.

Heb je vragen? Of tips en wil je deze delen? laat dan hieronder een reactie achter.

Social Shares

Related Articles

error: Content is protected !!