Meer bewegen voor ouderen

by lijflijn januari 08, 2016
afvallen-tips-voor-ouderen

afvallen-en-ouder-wordenMeer bewegen voor ouderen

Bewegen voor ouderen, niet alleen om af te vallen. Sport en actiever bewegen is zeker niet alleen voor onze jongeren, het is voor iedereen.

Ouderen is een breed begrip en velen van ons voelen zich niet aangesproken met het woord ouderen.

Maar als we er wat genuanceerder naar kijken kunnen we verschillende groepen onderscheiden.  Zo heb je de:

  • Actieve 40-ers &
    Non actieve 40-ers.
  • Actieve 50-ers &
    Non actieve 50-ers.
  • Actieve 60 plussers &
    Non actieve 60 plussers.

Het verschil in de actieve en non actieve doelgroepen is dat logischerwijs de actieve groep voldoet aan de normen van gezond bewegen en de non actieve niet.  Meer weten over bewegingsnormen? Bekijk dan hier de Nederlandse Norm Gezond Bewegen.

Meer bewegen voor ouderen, waarom?

Zeker wanneer je wat ouder wordt of bent heeft voldoende bewegen enorm positieve invloeden op het behoud van je gezondheid.

Je traint namelijk je hart- en longspieren en het verhoogd je weerstand. Daarbij heeft sport en bewegen positieve invloeden op je mentale weerbaarheid. Je voelt je niet alleen vaak veel beter na het sporten en bewegen maar het is ook een ideale manier om je dagelijkse beslommeringen even van je af te zetten.

Ook krijgt vrijwel iedereen, naarmate hij of zij ouder wordt problemen om op gewicht te blijven. Dit komt o.a. doordat je spijsvertering minder wordt, je lichaam minder energie nodig heeft en omdat veel mensen ervoor kiezen om minder te gaan sporten en bewegen.

Waar moet je opletten als je meer gaat bewegen?

Ben je van plan om meer te gaan bewegen? Stel je zelf dan eens de volgende vragen:

  1. Voldoe ik aan de norm van voldoende bewegen?
  2. Wat is de beste trainingsintensiviteit voor mij?
  3. Van welke bewegingsvormen raakt ik het meest enthousiast?
  4. En haal ik hier op de lange termijn voldoening uit?
  5. Is mijn lichaam geschikt voor deze activiteiten?
  6. Heb ik tijdens de begin fase hulp of begeleiding nodig?
  7. Kan ik mijn toekomstige hobby delen met anderen? Immers samen bewegen en sporten is vaak leuker.
  8. Wil je meer weten over sport en bewegingsactiviteiten? Kan je mij natuurlijk altijd even mailen. Ik help graag mee in je zoektocht naar
  9. passende, gezonde en leuke activiteiten.
Social Shares

Related Articles

Leave a Comment

error: Content is protected !!